Tvätta håret med balsammetoden

Första steget mot ett schampofritt liv är helt enkelt att tvätta håret med sista-schampot, och sedan ha i det vårdande balsamet i längderna. Ditt hår kan bli lite matt och trist efter detta, eftersom inga glansgivande eller utslätande oljor eller silikoner ligger kvar på hårstråna. Det är först nu som du kan se konditionen på ditt hår, hur det mår egentligen. Tänk på att från och med nu kan du inte använda mousser, sprayer eller andra stylingprodukter som innehåller mineralolja och silikon. Du får bara använda produkter som är fria från dessa ämnen eftersom balsam inte kan tvätta bort det. Men bara lugn! Det finns produkter som är godkända.

När det är dags att tvätta håret igen kan du äntligen börja med balsammetoden! Hoppa in i duschen, blöt håret. Ta ditt tvättbalsam och fördela i hårbotten. Det går åt mer än vid schampotvätt, eftersom det inte löddrar. Schampo rengör kemiskt med ett lödder, det gör inte balsam så det är alltså din massage som får bort smuts och fett. Det är så fiffigt att fett löser fett, så det feta balsamet löser upp fettet i håret. Massera hela hårbotten noga, det tar några minuter. Tänk på att blött hår är ömtåligt, så gnugga inte. När du känner dig ren, skölj håret och ha i det vårdande balsamet i längderna. Låt det sitta i medan du tvättar dig, rakar benen och allt du nu pysslar med i duschen. Det sista du gör är att skölja bort allt balsam från håret noga. Det tar längre tid än man tror, så när du tror att allt balsam är borta sköljer du lite till.

Nu när du tvättat håret står hårstrånas ”fjäll” (tänk att du böjer på en abborre) ut litegrann, så för att få dem att stänga sig och få ökad glans i håret är det bra att skölja håret i kallt vatten. Nu har du ju inga glansgivande medel i håret. Om du liksom jag inte gillar att duscha i kallt vatten kan du ta ett litermått med kallt vatten och skölja håret över handfatet när du klivit ur duschen, medan din kropp har det varmt och skönt i en handduk eller morgonnrock.

När du nu ska torka håret finns olika metoder beroende på om du har rakt hår och vill att det ska fortsätta vara rakt, eller om du har lockigt hår och vill få fina lockar. Jag tillhör en av dem som har ganska rakt hår så jag gör helt enkelt som jag alltid gjort: virar in håret i en handduk och gör en snygg taliban-turban på huvudet. När håret torkat någorlunda brukar jag reda ut med fingarna (borsta inte, på sin höjd kan du använda en gles kam) och sedan låta det självtorka, vilket är det bästa för håret, eller föna på låg värme. Har du lockigt hår rekommenderar jag att du läser här. Här ser du även bilder på hur resultatet kan bli för en person med lockigt hår.


Det var nog allt No Pooande för idag. I morgon kommer lite tips på andra hårtvättningsmetoder!

 


Kommentarer
Postat av: Sandra O

Jäklar vad fint håret blev på hon med lockigt!! Ska nog börja med no poo... mitt hår har börjar krångla så är värt att testa :)

2011-10-24 @ 21:27:01
Postat av: Sofia

Visst blir det! Om du skaffar konto på lockigt.se och kollar i forumet där, finns massa bilder som folk lagt upp på sina hår före och efter de börjat med balsammetoden. En tjej hade helt rakt hår på före-bilden, men alldeles vågigt på efter-bilden! Balsammetoden är alltså bra för de som vill få fram hårets naturliga fall. Nu har jag inte så långt hår just nu, men jag har lite vågigt så det vore kul att se vad som händer med mitt hår om jag kör bm när det är långt!

2011-10-24 @ 21:44:03
URL: http://sofiaskok.blogg.se/
Postat av: Anna

SV: Kul att du hitta till min hörna på nätet :) Känner också att mitt hår har blivit friskare och framförallt mjukare. Hur kunde man tvätta håret med Schampoo innan ?



Följer dig med och ser hur de går för dig med :)

2011-10-25 @ 10:51:56
URL: http://www.annasrum.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0