Surdeg!

Jag har varit sugen på att börja baka med surdeg sedan jag började läsa den inspirerande bloggen Brödpassion av den franske bagaren och surdegsfantasten Sébastien Boudet. Kolla in hans blogg! Han har massa superfina videoinlägg där han visar recept på allt från saffransbullar till hur man snittar ett bröd. Och så skriver han så charmigt med sin fransk-svenska!

I lördags var jag och sambon på Ö&B och där hade de en perfekt 1-liters glasburk som jag köpte, så nu kan jag äntligen göra surdeg! Första försöket gick åt skogen, mest för att jag var väldigt otålig och hade för mig att jag läst att man kunde ha i en gnutta torrjäst i surdegen för att få igång den. FEL FEL FEL säger jag bara! Det tog 12 timmar så luktade surdegen riktigt vidrigt. Vet egentligen inte hur surdeg ska lukta, men "friskt och syrligt" som det står överallt var INTE vad min surdeg luktade. Den åkte i slasken och så gjorde jag ett nytt försök. Nu gick det bättre! Surdegen var klar idag så jag satte en fördeg som ska få stå och jäsa till i morgon eftermiddag. I morgon kväll ska jag prova att baka ut! Ska bli oerhört spännande! (Jo jag vet att det är fredagkväll, men är man mat- och baknörd så är man!)



Surdeg av 1,5 dl ljummet vatten, en skopa grovt rågmjöl och en skopa vetemjöl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0