Lite tips

Jag tvättade mitt hår i lördags och det är fortfarande inte fett! Jag läste om olika tvättmetoder på No Poo och fastnade för CBS, vilket står för conditioner baking soda. Det är en hybrid mellan ursprungsmetoden inom No Poo och balsammetoden. Man blandar helt enkelt i ½ tsk bikarbonat i tvättbalsamet och tvättar håret med. Jag blandade ungefär en halv deciliter av mitt coop-balsam med bikarbonat i en kopp som jag tog med in i duschen. Det blir en lite annan känsla än att bara tvätta med balsam, som ju är väldigt mjukt och silkigt. Med bikarbonat i kändes det mer rengörande och lite torrare. Håret blev lite trassligt i hårbotten, men det märkte jag inte av sedan när jag var klar. När du masserat hårbotten med balsamkletet låter du det verka någon minut, sedan sköljer du och har i ditt vårdande balsam i längderna. Låt även ditt vårdande balsam verka en stund. Eller spara tid genom att ha i det vårdande balsamet i längderna direkt och låt allt verka samtidigt, sedan sköljer du ur allt noga. 

Sedan kommer nästa viktiga steg. Eftersom bikarbonat är väldigt basiskt måste du neutralisera hårbotten med något surt. Jag använder äppelcidervinäger, inom No Poo förkortad ÄCV. Innan jag duschar brukar jag förbereda eftersköljen, då jag helt enkelt tar ett litermått som jag fyller i till hälften med kallt vatten och sedan ½ dl äppelcidervinäger. När jag duschat klart sköljer jag huvudet över handfatet. Var noga med att ÄCV-sköljen kommer i hela hårbotten eftersom det är där du geggat in bikarbonaten. Lukten försvinner när håret torkat. 

Mitt hår har i alla fall blivit jätteglansigt av ÄCV-sköljen! Den går att använda även om man inte trixar med balsammetoden eller CBS-tvätt, alla hår mår bra av en sådan skölj efter hårtvätt. Prova! Har du ingen äppelcidervinäger hemma kan man ta citronsaft, 1-3 tsk till 5 dl kallt vatten. Citronsyra funkar också. En del gillar inte lukten av äppelcidervinäger, men det slutar som sagt lukta när håret är torrt. Något som jag inte testat än är att ha i lite honung i ÄCV-sköljen, det sägs att håret blir lättare att reda ut. Då ska jag lösa upp honungen i lite varmt vatten först, eftersom den löser sig dåligt i kallt vatten. 



Bra kombo!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0