Eget vaniljsocker

Eftersom jag inte bara tänkt blogga om balsam tänkte jag variera mig med tips om hur man gör sitt eget vaniljsocker! Det är lätt som en plätt. Ta en vaniljstång (Konsum har 2-pack för ca 20 kr), snitta upp den och skrapa ur fröna. Mosa ihop dem med en tesked vanligt socker på en skärbräda så kornen separeras och inte bara är en svart geggig klump. Häll i en blender och mixa några deciliter socker med vaniljfröna och stången. Kör tills sockret blivit finfördelat, sila och häll i en burk. Jag har tyvärr ingen blender så jag körde sockret i min minihack som hör till stavmixern, men den klarade inte mixa stången och sockret blev inte finfördelat heller så det gick inte att sila. Jag hällde allt i en burk ändå, och när jag ska ta en sked socker ser jag till att jag inte får delar av vaniljstången med. Jag inbillar mig att delarna av stången fortsätter ge arom till sockret, så det gör inte så mycket att de ligger kvar heller!


image description
Kul att hälla upp i en fin burk och ha framme på bänken, så känner man sig sådär härligt huslig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0