Att komma igång med balsammetoden

Först vill jag förklara, att det finns flera sätt att tvätta håret på inom No Poo. Ett sätt är att knäcka några ägg i skallen, ett annat är att bara använda vatten och bortsta håret, men den metod jag testat än så länge är balsammetoden, eller CO (conditioner only). Man tvättar alltså håret med balsam, inte schampo. Det här behöver du för att komma igång:
  1. Först behöver du ett så kallat sista-schampo. Det är ett schampo du ska använda sista gången, innan du kan börja med balsammetoden. Detta för att tvätta bort alla silikoner och mineraloljor som finns i håret, för det går inte bort med enbart balsam. Sista-schampot ska innehålla sulfater men inte silikoner eller mineraloljor. Seså, kolla innehållsförteckningen på flaskorna i badrumsskåpet nu! Eller kolla den här listan i stället, mycket enklare. (Finns risk att du måste skaffa konto på sidan för att kunna läsa i forumet, men det är det lätt värt!) Har du tur finns ditt vanliga schampo med på listan och du slipper då köpa en flaska bara för att tvätta en gång. Har du otur, som mig, så får du helt enkelt köpa en flaska. Eller ja, min sambos Dubbeldusch fanns med på listan, men jag ville inte lukta man i håret. En del sorter på listan finns i reseförpackningar, så man slipper köpa en hel flaska. Jag köpte Gliss Liquid Silk Shampoo. 

  2. Steg två är att köpa två olika sorters balsam, eller återigen, har du tur kanske ditt balsam finns med på listan över godkända balsam. Även detta balsam ska vara fritt från silikoner och mineraloljor. Varför två olika balsam undrar du? Ja det kan man undra. Anledningen är att du ska ha ett balsam att tvätta håret med, och ett balsam som du använder som balsam. Tvättbalsamet ska vara lättare än i det vårdande balsamet, och det innebär ofta billiga balsam. Det jag köpte var Coop X-tra, en stor flaska för 17 kr eller något liknande. Som vårdande balsam köpte jag en burk Elvital NutriGloss inpackning (inpackning alltså, inte balsamet). En lista över godkända balsam hittar du här. För att veta vilket du ska använda som tvättbalsam och vilket som du ska ha som vårdande kan du kolla in den här listan. (Anledningen till att jag inte skriver ut listorna är att då skulle det här inlägget bli tre meter långt,och det vill jag inte!) Sedan finns det ingen universallösning som passar alla hår, utan en del använder bara ett balsam både till att tvätta med och ha i längderna. Man får prova sig fram helt enkelt.



    Mina inköp: Sista-schampot, tvättbalsam och vårdande balsam/inpackning


Kommentarer
Postat av: ANNA

Har du märkt nåt på håret än då?? =)

2011-10-24 @ 20:57:54
Postat av: Sofia

Nu har jag inte kört speciellt länge, än så länge bara två balsamtvättar med två dagars mellanrum. Men jag tycker håret definitivt är glansigare än förut, och det helt utan produkter! Håret känns mjukt också. Fettproduktionen har inte stabiliserats än, så efter två dagar känns håret såpass fett att jag vill tvätta det. Men det ska ge sig när man hållit på ett tag.

2011-10-24 @ 21:40:59
URL: http://sofiaskok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0