Köttfärspiroger

Egentligen är jag nog en rätt kass matbloggare för jag använder sällan recept när jag lagar mat. Annat är det när jag bakar, då brukar jag följa recept. Det blir därför svårt att skriva upp hur mycket jag hade i av allt. Men här kommer ett försök:

Deg
3 dl vatten
½ dl olivolja
1 tsk salt
1 tsk socker
1 pkt jäst (räcker med ½ paket, men jag hade torrjäst och hällde i hela påsen)
7-10 dl mjöl (gissar lite här, häll i mjöl tills degen släpper från bunken)

Låt jäsa 30 min. Under tiden gör du köttfärsröran.

500 g köttfärs
1 gul lök+1 tsk socker
2 klyftor vitlök
2-3 msk tomatpuré
1-1½ dl passerade tomater
1-2 dl grädde
salt, svertpeppar och oregano

Fräs lök och vitlök i smör. Häll på sockret och rör runt tills det blivit karamelliserat. I med köttfärsen, brynes. I med tomatpure som också får steka lite innan de passerade tomaterna hälls i. Salta, peppra, i med oregano. Häll på 1 dl grädde så att det blir lite krämigt. Smaka av, tillsätt mer kryddor, tomat eller grädde om det behövs.

Dela degen i 6 delar (detta blir stora piroger, går att göra dem fler och mindre). Kavla ut varje del till en rund kaka, cirka ½ cm tjock. Lyft över på plåt, klicka köttfärsröran på halva men inte ända ut i kanten. Spara 1 cm runt om. På med ost om du vill (klart du vill!), dra över degen så att kanterna möts och tryck till. Tryck ihop kanterna med en gaffel. Låt vila 15 min på plåt, in i ugnen på 200 grader i cirka 15-25 minuter till de har fin färg. För att det ska få finare färg kan man pensla med ägg, jag körde latvarianten med lite vatten bara. Smaklig spis!




Kommentarer
Postat av: Anna

SV: Jo visst är det saffran i :)

Gott med piroger.

2011-11-22 @ 11:59:08
URL: http://www.annasrum.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0